X
تبلیغات
دنیای خودرو

دنیای خودرو

آموزش سیستم های انژکتوری ( قسمت 2)

دنیای خودرو:::    باسلام دوباره. بدلیل اینکه توضیحات رو قبلا دادم مستقیم میرم سر اصل مطلب. در مطالب قبلی گفتیم که هر سیستم انژکتوری از تعدادی سنسور و عملگر و یک ECU تشکیل شده ، بنابراین در این مطلب در باره این قطعات بحث خواهیم کرد و به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • سنسور: سنسور ها قطعاتی هستند که شرایط کارکرد موتور و محیط را به ECU اطلاع میدهند .
  • عملگر: عملگرها قطعاتی هستند که با توجه به شرایط کار کرد موتور و وضعیت محیط از ECU دستور می گیرند  و عموما کاری را انجام میدهند.
  • ECU: این قطعه یک میکرو کامپیوتر و در اصطلاح یه کامپیوتر ساندویچی است که بر اساس اطلاعاتی که به طور زنده و همزمان از سنسور ها دریافت می کند به عملگر های نصب شده در سیستم فرمان میدهد. این قطعه دارای دو حافظه می باشد:: 1- حافظه دایم  2- حافظه موقت 

حافظه موقت:این حافظه مانند حافظه Ram کامپیوتر است که با قطع برق از بین می رود (پاک می شود) ولی مجددا قابل تجدید است. وظایف این حافظه عبارتند از :: 1- ثبت آخرین اطلاعات سنسور ها  2- ثبت آخرین مرحله استپر موتور 3- شناسایی دنده ها ( در برخی از انواع ECU ) 4- ثبت کدهای خطا .

حافظه دایم: این حافظه مانند سیستم عامل یک کامپیوتر است  که با قطع برق پاک نمی شود و در صورت خرابی نیز قابل بازگشت نیست (به این خرابی سوختن ECU  گویند)

توجه!! عواملی که باعث سوختن ECU می شوند :: 1- رسیدن آب به ECU    2- جدا کردن کابلهای باتری در حالت روشن بودن موتور   3- تماس دست با پین های ECU  4- تست جرقه از روی وایر شمع   5- باتری به باتری یا سری کردن باتری خودرو

 

  • انواع ECU:::   
  • در خودروهای شرکت ایران خودرو:: 

* MM8P::  ساخت کشور ایتالیا- 35 پایه- همزمان پاشش- در خودروهای پرشیا و سمند قدیمی نصب شده است.

*Sagem SL-96::  ساخت کشور فرانسه دارای 55 پایه- پاشش به صورت دو به دو – بر روی خودرو ها سمند ، پارس، 405 و در مواردی پیکان و آردی نصب شده

*Sagem S-2000:: ساخت کشور فرانسه- 112 پایه- سوکت سه تکه- پاشش به صورت تک به تک- در چند مدل مختلف بر روی انواع 206 ، پیکان و آردی و سمند و پارس و 405 نصب شده

*Bosch ME7.4.4:: مختصات این ECU ماند Sagem s-2000 میباشد- فقط بر روی خودوری 206 نصب شده

*Bosch MP7.3:: ساخت کشور آلمان – 88 پایه- پاشش تک به تک – در خودروهای پارس با موتور زانتیا نصب شده

 

  • در خودروهای شرکت سایپا::

*KIA:: 55 پایه – بر روی خودروی پراید نصب شده

* Sagem S-2000::  این ECU با نام جانسون کنترل معرفی می شود – 112 پایه –پاشش تک به تک – بر روی خودروی پراید نصب شده

*New Simens:: ساخت شرکت زیمنس- پاشش تک به تک- دارای سنسور ضربه- بر روی خودروی پراید نصب شده

 

  • در مطالب بعدی در مورد محل نصب ECU در انواع خودروها بحث خواهیم کرد و به بررسی چند سنسور خواهیم پرداخت.

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم خرداد 1388ساعت 17:53  توسط RN-Tuning  | 

آموزش سیستم های انژکتوری (استارت)

دنیای خودرو:: با سلام. همانطور که می دانید امروزه در  اکثر خودروها از سیستم انژکتوری استفاده می کنند. با یک نکاه به یک خودروی کاربراتوری و یک خودروی انژکتوری مطوئنا اولین نکته ای که به ذهن شما می رسد شلوغی و در واقع پیچیدگی سیستم انژکتوری است به نحوی که می توان گفت هرگز بدون در دست داشتن اطلاعات کامل از این سیستم نمی توان هیچ یک از اجزای سیستم را حتی از جای خود خارج کرد زیرا در صورت ایجاد مشکل در یک قطعه یا سیم کشی کل سیستم با اختلال موجه خواهد شد و در نتیجه خودرو با مشکلات فراوان روبرو  خواهد شد. از این پس می خواهیم در وبلاگ دنیای خودرو در چندین پست و در طی مدتی کوتاه ، اطلاعات کاملی از این سیستم و اجزای آن در اختیار خوانندگان وبلاگ قراردهیم و برای آغاز مطلب مهمترین دلایل نتخاب سیستم انژکتوری برای خودروهای سئاری را بیان می کنیم.

 

مهمترین دلای انتخاب سیستم انژکتور::

  • بالا رفتن راندمان حرارتی و افزایش قدرت خروجی موتور
  • توزیع یکنواخت سوخت در کلیه سیلندر ها
  • گشتاور بالا در دورهای پایین
  • عدم نیاز به ذخیره بنزین در مانیفولد (مجاری ورودهوا و خروج دود ) ورودی
  • کاهش مصرف سوخت
  • کارکرد بهتر در هوای سرد
  • کاهش گازهای خروجی آلاینده
  • تنظیم دور آرام
  • عدم نیاز به گرم کردن مانیفولد هوا

 

انواع سیستم ها سوخت رسانی انژکتوری::

  •   سیستم  SPFI  :

این سیستم یکی از قدیمی ترین سیستم های انژکتوری است و در این مدل پاشش سوخت تمام سیلندر ها از یک انژکتور انجام می شود . در این سیستم انژکتور در محل هوزینگ درچه گاز و در ابتدای مانیفولد هوا نصب می شود. و پاشش به داخل مانیفولد صورت می گیرد.(تقریبا مانند سیستم کاربراتور). برای مثال این سیستم  بر روی خودروی دووی- اسپیرو نصب شده است.

 

  • سیستم MPFI :

در این سیستم برای هر سیلندر از یک انژکتور استفاده شده و پاشش سوخت به پشت سوپاپ گاز انجام می گیرد. این سیستم نیز انواعی دارد:

1-     غیر ترتیبی (همزمان پاشش):

 در این نوع سیستم تمامی انژکتور ها به طور همزمان پاشش می کنند. و سیلندری که در حال مکش است از آن استفاده می کند. در این سیستم مصرف سوخت به علت همزمان بودن پاشش بیشتر است.

2-     نیمه ترتیبی (دوبه دو):

در این نوع سیستم انژکتور ها به صورت دو به دو پاشش می کنند یعنی انژکتور سیلندر های 1 و 4 با هم و 2 و 3 با هم پاشش می کنند.

3-     ترتیبی :

در این سیستم پاشش سوخت به صورت ترتیبی و بر اساس ترتیب احتراق صورت می گیرد مصرف سوخت در این نوع بسیار پایین تر از انواع دیگر است.

 

 

  •  سیستم GPI:

در این سیستم گازوییل به طور مستقیم به داخل سیلندر پاشیده می شود  و این سیستم مختص موتورهای دیزلی است.

 

در هر سیستم انژکنتوری تعدادی سنسور و عملگر و یک ECU(واحد کنترل الکترونیکی) وجود دارد که در قسمت های بعد به بررسی این قطعات خواهیم پرداخت.

 

 

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم خرداد 1388ساعت 15:25  توسط RN-Tuning  | 

پراید هاچ بک زیر تیغ رفت!!!!

دنیای خودرو:::     

شرکت سایپا پس از فیس لیفت های متعدد بر روی خودروی پراید که حاصل آن پرای های 141 و 132 بود ، این بار پراید هاچ بک را زیر تیغ جراحی خود برد که حاصل آن مدلی با کد 111 بود که چندی پیش طی مراسمی از آن رونمایی شد. با نگاهی به عکس های منتشر شده از این خودرو میتوان به طراحی عقب آن نمره قبولی داد در این بخش طراحان سایپا با اعمال تغییراتی روی شیشه عقب و شکستهای گوشه آن  موفق شده اند پراید هاچ بک را از یک نواختی خارج کنند ، ضمن آنکه طراحی چراغ های عقب در کنار چراغ مه شکن جای گذاری شده در میانه سپر و چراغ خطر سوم بالای در عقب نمای مدرنی به این قسمت بخشیده اند. البته  وقتی این طراحی بروز را با نمای ساده جانبی مقایسه می کنیم بروز بودن طراحی عقب این خودرو بیش از آنکه نمره مثبتی برای این خودروباشد قدیمی بودن نمای جانبی را به رخ می کشد. از سوی دیگر تقابل بخش عقب این مدل با استایل جلوی خودرو که از مدل 132 به عاریت گرفته شده به وضوح نوعی عدم هماهنگی را در زمان طراحی یادآور می شود. طراحی بخش جلویی 132 با نیم دایره اضافه شده به چراغ ( که در عدم هماهنگی کامل با سایر بخش های خودرو به سر می برد)  ظاهر چندان مناسبی ندارد.

در کنار این در طراحی جلوپنجره عدم رعایت فاصله بین شبکه(گریل) باعث تراکم بالا در  این بخش شده که در زمان دیدن خودرو از فاصله دور حس بسته بودن جلو پنجره را تداعی می کند. از سوی دیگر با توجه به ابعاد کوچک خودروی پراید سعی طراحان باید در عرض تر نشان دادن این خودرو باشد به ابن منظور باید جلوپنجره عریض تر و چراغها کوچکتر شوند تا از این طریق ابعاد خودرو بزرگتر از آنچه هست  به نظر آید. اما در 132 و 111 شاهد بزرگتر شدن چراغ ها هستیم که این امر باعث شده تناسب بخش جلویی خودرو کاملا خدشه دار شود. از سوی دیگر همرنگ بودن تمام بخش های جلوی خودرو باعث ایجاد نوعی یک نواختی در خودرو شده که از این حیث نیز باعث کوچکتر نشان دادن خودرو می شود. در یک جمع بندی کلی به طراحی عقب 111 می توان نمره قبولی داد اما در نگاه کلی و. سراسری به خودرو همچنان عدم هماهنگی بیش از جذابیت ظاهری به چشم می آید . مشکلی که با طراحی یک پارچه و هماهنگ خودر می توان بر آن فائق آمد.

+ نوشته شده در  دوشنبه چهارم خرداد 1388ساعت 14:30  توسط RN-Tuning  |