X
تبلیغات
دنیای خودرو - دنده آخر

دنیای خودرو

رکورد شکنی با پورشه

دنیای خودرو: اطلا قصد نداشتیم که امروز وبلاگ رو بروز کنیم ولی در گشت و گزار های امروزم در گوشه و کنار اخبار خودرو به خبری بر خوردم که واقعا شگفت زدم کد. درسته بازم خبری در رابطه با پورشه . اما این بار 9FF . موتور ۶ سیلندر این پورشه وقتی که به دور ، ۷۸۰۰ دور در دقیقه برسه ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکنه و توانایی رساندن این کوپه آلمانی به سرعت ۷/۳۹۱ کیلومتر بر ساعت را دارد.این پورشه طوری بر نامه ریزی شده که گشتاورش در مرز ۱۰۴۰ نیوتون متر متوقف بشود . شتاب صفر تا ۱۰۰ این رکورد دار ۳.۲ ثانیه است و سرعت ۱۰۰ تا ۲۰۰ را در ۴.۸ ثانیه پر می کند. اما این پاپان کار نیست و پس از ۸ ثانیه سرعتش از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد،ولی باز هم تمامی ندارد و اگر ۱۶ ثانیه دیگر تحمل کنید سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت را با تمام وجود تجربه خواهید کرد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم بهمن 1388ساعت 20:31  توسط RN-Tuning  | 

تغییر چهره لامبورگینی مورسیه لاگو

دنیای خودرو: آخرین اخبار از لامبورگینی حکایت از تغییراتی در ظاهر و باطن لابورگینی مورسیه لاگو دارد.طبق اطلاعات متشر شده تغییرات عمده در ظاهر این سوپر اسپرت با عث زیبا تر شدن آن شده و تغییرات باطنی آن نیز قدرت قلب تپنده این گاو وحشی را به ۶۷۰ اسب بخار و حد اکثر سرعت این هیولا را به ۲۱۱ مایل بر ساعت، تقریبا  معادل۳۴۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داده است.

+ نوشته شده در  سه شنبه ششم بهمن 1388ساعت 16:18  توسط RN-Tuning  | 

تست لامبورگینی در خیابان های تهران

دنياي‌خودرو: تصور اینکه ظرف کمتر از دو هفته بتوانید با سوپراسپرت‌‌های استثنایی و خودروهای لوکس دنیا ملاقات داشته باشید کمی دور از ذهن است. اتفاق نادری که برای خبرنگار هفته‌نامه دنیای‌خودرو افتاده است .

ابتدا آئودیR8 و بعد از آن لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 رودستر سفید بعد از آن پورشه پانامرا، کوروتC6 و بازهم لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 رودستر زرد رنگ که پیش از این در قالب تست ها و مطالب بلوتوث به آن ها اشاره کردیم اما سوژه این شماره هیولایی دیگر از لامبورگینی است؛ گالاردو اسپایدر .

اولین ملاقات با گالاردو به اوایل سال 85 در شمال کشور بازمی‌گردد. خودرویی زرد رنگ با صدایی پرطنین. بعد از آن در تهران نیز دو دستگاه لامبورگینی مورسیه‌لاگو زرد و قرمز را دیدم. اما این بار داستان کاملاً فرق می‌کند. بعد از ورود مورسیه‌لگو LP640 رودستر زرد رنگ به تهران نوبت به ورود کوتاه مدت لامبورگینی گالاردو اسپایدر رسید. خودرویی که کمتر از 48 ساعت در تهران بود که بعد از انجام امور اداری به اصفهان فرستاده شد .

تلفظ دقیق گالاردو در زبان اسپانیایی «گایاردو» است، اما با توجه به آنکه در بسیاری از محافل نام گالاردو بر سرزبان‌‌ها افتاده است همرنگ جماعت می‌شویم .

لامبورگینی گالاردو کوچک‌ترین عضو خانواده گاوهای وحشی ایتالیایی در هزاره سوم محسوب می‌شود. این خودرو علاوه بر جثه کوچک دارای پیشرانه‌ای ضعیف‌تر نسبت به برادر بزرگتر خود یعنی مورسیه‌لاگو است. اما همین پیشرانه باعث شده تا زمانی که گالاردو پشت چراغ قرمز قرار می‌گیرد هر راننده‌ای فکر رقابت با این خودرو را از ذهن دور کند .

پروژه این خودرو درسال 2000 آغاز و در سال 2004 گالاردو کوپه وارد بازار شد. سال 2006 در نمایشگاه لس‌آنجلس کمپانی لامبورگینی نمونه اسپایدر یا همان کروکی گالاردو را معرفی کرد که تا اوایل سال 2008 بر روی خط تولید قرار گرفت .

جوی کرامر از آمریکای شمالی اولین شخصی بود که گالاردو اسپایدر را خریداری کرد. جایگزین گالاردو هم‌اکنون مدل قوی‌تر و زیباتر LP560-4 با پیشرانه 10 سیلندرV شکل 5.2 لیتری و قدرت 560 اسب‌بخار قدرت است. همین اطلاعات کافی است، به اصل داستان می‌پردازیم .

ساعت 8 صبح عازم مکان ملاقات می‌شویم. رنگ زرد صدفی گالاردو با سقف برزنتی مشکی و رینگ‌‌های همرنگ سقف زیبایی و ابهت خاصی را به خودرو بخشیده است .

به همراه یکی از دوستان که با بسیاری از خودروهای سوپراسپرت دنیا نظیر لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 ، فراری F430 ، پورشه کارراGT‌ ،SLR مکلارن کوپه و رودستر، بنتلی کانتیننتال GTC و ... رانندگی کرده است سوار گالاردو می‌شویم تا آزمایش فنی را انجام بدهیم .

دستگیره در را لمس و به راحتی در را باز می‌کنیم، ارتفاع خودرو بسیار کوتاه است و زمانی که در کنار خودرو قرار می‌گیرید ارتفاع آن در حد پایین تنه شما است. زمانی که بر روی صندلی‌‌های اسپرت و راحت گالاردو قرار می‌گیرید مشکلات اصلی زندگی نظیر کمر درد، قرض، قسط، بدهی، اجاره‌خانه و ... از یادتان می‌رود! وجود صندلی‌‌های گود باعث می‌شود تنها بخشی از گردنتان مشخص شود .

برای روشن کردن پیشرانه گالاردو همانند مورسیه‌لاگو تنها نیاز به سوئیچ دارید که تا با چرخاندن آن پیشرانه با صدایی نرم اما گیرا روشن شود. قبل از حرکت سقف برزنتی را در کمتر از 20 ثانیه به کمک دکمه قرار گرفته بر روی کنسول مرکزی جمع می‌کنیم. سقف به کمک دو گیره متصل شده است که با رها کردن آنها و فشار دادن دکمه مربوطه سقف به زیبایی در کنار پیشرانه قرار می‌گیرد.

برای حرکت آماده می‌شویم و کمربند ایمنی را می‌بندیم. در همان ابتدای حرکت با شتاب بالا و تعویض دنده‌‌ها در محدوده قرمز (8000 دور در دقیقه) صدای پیشرانه به گوش می‌رسید اما این صدا به هیچ عنوان نمی‌توانست در کنار صدای اگزوز زوزه‌کشان گالاردو حرفی داشته باشد.

صدای سیستم اگزوز خودرو بسیار طنین‌انداز و جذاب بود و از دلایل جلب توجه در میان دیگر خودروها و عابربن همین صدا بود. تعویض دنده‌‌ها به کمک پدال‌‌های پشت فرمان صورت می گیرو و برای خلاص کردن خودرو باید هر دو پدال را به سمت داخل فشار بدهید تا جعبه دنده در حالت خلاص قرار بگیرید. در ابتدای مسیر به ترافیک نسبتاً سنگین صبحگاهی برخورد کردیم و با آرامش مسیر خود را ادامه دادیم. فکر می‌کردیم این ترافیک مشکلی را برای خودرو به وجود خواهد آورد، اما یک ساعت حرکت در ترافیک هیچ مشکلی را ایجاد نکرد و می‌توانید از این سوپراسپرت برخلاف برادر بزرگترش مورسیه‌لاگو، به صورت روزمره و برای کارهای شخصی استفاده کنید.

با عبور از ترافیک کلافه‌کننده، راننده و خودرو تمایل فراوانی به عرض اندام در میان دیگر خودروها داشتند. فشار محکم بر روی پدال گاز سرعت خودرو را افزایش داد. با عبور از سرعت 80 کیلومتر در ساعت دنده دو را درگیر می‌کنیم در کمتر از چهار ثانیه سرعت خودرو از 80 به 125 کیلومتر رسید که تازه دنده سه را به کمک پدال پشت فرمان درگیر کردیم. در همان آغاز کار سیستم اگزوز گالاردو نشان داد که سوار بر چه خودرویی شده‌اید.

باز بودن سقف و وزش باد در سرعت‌‌های بالا باعث می‌شد تا سرنشینان از سرما بی‌نصيب نمانند. ارتفاع کوتاه خودرو در کنار استفاده از رینگ‌‌های منوبلک سفارشی 5 پره که در گالاردو LP560-4 قرار داد در کنار تایرهای پیرلیP-ZERO در ابعاد 19ZR35/235 (جلو)-19ZR30/295 (عقب) علاوه بر چسبندگی باعث افزایش هندلینگ خودرو می‌شد.

فضای باز بزرگراه موقعیت مناسبی برای تست قابلیت های هندلینگ لامبو است، جایی که این خودرو قابلیت های خود را در حرکت میان خودرو ها به نمایش می گذارد.

صندلی‌‌های اسپرت گالاردو به خوبی شما را در خود نگه می‌دارد و با بستن کمربند ایمنی به هیچ عنوان احساس ناامنی نمی‌کنید. درتمام مدت زمان رانندگی از پدال‌‌های پشت فرمان استفاده کردیم تا لذت واقعی یک سوپراسپرت را از یاد نبریم.

برای انجام آزمایش شتاب‌گیری به یکی از اتوبان‌‌های غرب تهران می‌رویم. گالاردو اسپایدر در حالت عادی قادر است ظرف مدت زمان 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر درساعت دست پیدا کند. اما در مورد گالاردوی موردنظر این عدد در 3 مرحله آزمایش و در بهترین شرایط 4.7 ثانیه ثبت شد که وجود دو سرنشین به همراه سقف باز عواملی بود که باعث شد چنین عددی حاصل شود.

درحین انجام آزمایش یک دستگاه مرسدس‌بنز E350 با اعتماد به نفس بالا در کنار ما قرار گرفت و درخواست رقابت کرد، البته به احتمال فراوان مالک مرسدس هیچ اطلاعی از نام و مدل خودروی ما نداشت که چنین جسارتی کرد. با قبول انجام آزمایش در همان سرعت 110 کیلومتر شتاب‌گیری را انجام می‌دهیم، ظرف مدت زمان کوتاهی دنده 3 را درگیر کردیم و سرعت‌سنج عدد 160 را نشان داد، از آینه کناری مرسدس را به سختی می‌توانستیم ببینیم و در ادامه برای تکمیل کردن آزمایش و حرکت با حداکثر سرعت در اتوبان کاملاً خلوت چند فشار کوچک بر روی پدال گاز سرعت خودرو را به 180 کیلومتر در ساعت رساند که در این صورت اغتشاش باد در داخل کابین اجازه صحبت کردن را هم نمی‌داد چه برسد به آنکه متوجه شوید گوشی موبایلتان درحال زنگ خوردن است. سرعتی که شاید برای چنین خودرویی زیاد نباشد اما برای اتوبان‌‌های تهران خطرناک است.

پیشرانه 10سیلندر Vشکل گالاردو با حجم 5 لیتر و قدرت خروجی 520 اسب‌بخار در دور موتور 8000 بر دقیقه در کنار حداکثر گشتاور 510 نیوتن‌متر به خوبی از آزمایش‌‌های در نظر گرفته شده سربلند بیرون آمد.

مصرف سوخت این خودرو در حالت استاندارد درحدود 19 لیتر در هر 100 کیلومتر است، چراغ هشداردهنده سوخت روشن شد که نشان می‌داد باک سوخت در حالی خالی شدن است، کامپيوتر مرکزی خودرو مصرف سوخت را در هر 100 کیلومتر 24 لیتر اعلام کرد.

در این زمان بود که به سرعت دنبال جایگاه بنزین می‌گشتیم تا باک 90 لیتری این خودروی تشنه را سیراب کنیم.

طراحی گالاردو بسیار اغواکننده و زیبا است. خطوط تیز در طرفین سپر و گلگیرها و خطوط شکسته در انتهای خودرو و خطوط کشیده شده از جلو تا انتهای بدنه چهره‌ای خشن و در عین حال اسپرت را به خودرو بخشیده است.

در قسمت جلو چراغ‌‌های باریک کشیده و سپر پهن در کنار ورودی‌‌های هوای چند ضلعی کاما جلب توجه می کند.

در قسمت کناری نیز هواکش کنار گلگیر جهت خنک کردن چرخ‌‌ها و سیستم ترمز به چشم می‌خورد. در پشت خودرو در موتور کشیده با هواکش‌‌های دوطرفه و چراغ‌‌های مربعی شکل زیبایی خاصی را به خودرو بخشیده است که در کنار این موارد باله عقب، سراگزوز‌‌های استیل در طرفین سپر به همراه دیفیوزر و دوربین عقب نیز به چشم می‌خورد.

اما در داخل کابین داستان کمی متفاوت است. نمای ظاهری گالاردو هیجان‌انگیز و جذاب است، اما داخل کابین حس اسپرت بودن را به شما القا می‌کنداما در مقابل برادر بزرگ ترش (مورسیه لاگو) هیجان چندانی ندارد.

رنگ‌بندی کابین تحسین‌برانگیز است. رنگ مشکی در نیمه بالایی و رنگ زرد در نیمه پایینی کابین به کار گرفته شده است.

قسمت مرکزی تودری‌‌ها از چرم زرد با دوخت مشکی و دیگر قسمت‌‌ها به رنگی مشکی در آمده است. صندلی‌‌های اسپرت و گود گالاردو که به صورت برقی تنظیم می‌شوند و دارای تنظیم گودی کمر هستند همانند تودری‌‌ها به دورنگ مشکی و زرد تقسیم شده‌اند که بر روی زیر سری‌‌ها لوگوی لامبورگینی حک شده است.

داشبورد میانی نیز به رنگی مشکی و زرد در آمده است. در بالاترین قسمت آن سه نشانگر فشار روغن، دمای روغن و ولتاژ ‌باتري قرار دارد در زیر این نشانگرها ورودی‌‌های سیستم تهویه قرار دارد. سیستم صوتی به همراه سیستم تهویه و هفت دکمه دیگر از داشبورد میانی به زیبایی جدا شده‌اند. سیستم صوتی و مانیتور مورد استفاده در این خودرو همانند آئودی R8 است و به این جهت کارآیی و کارکرد مناسبی دارد.

در زیر سیستم صوتی هفت دکمه جهت کنترل شیشه‌‌ها، مه‌شکن، سیستم ESP، در باک سوخت، چراغ هشداردهنده و گرمکن شیشه عقب قرار دارد. پایین‌ترین قسمت به سیستم تهویه اتوماتیک و جداگانه برای سرنشینان به همراه گرمکن صندلی‌‌ها اختصاص دارد.

بر روی کنسول مرکزی نیز علاوه بر تنظیم آینه‌‌های برقی ضد نور می‌توانید سقف، ارتفاع خودرو و باله عقب را کنترل کنید. در جلو ترمز دستی نیز شما می‌توانید به کمک سه دکمه قرار گرفته بر روی یک صفحه آلومینیومی گیربکس خودرو را در سه حالت اسپرت، اتوماتیک و مخصوص جاده‌‌های برفی و لغزنده تنظیم کنید.

برخی از تجهیزات و امکانات این خودرو عبارتند از: صندلی‌‌های برقی با گرمکن، دوربین دید عقب، پدال‌‌های پشت فرمان، چهار عدد ایربگ، دیسک‌‌های ترمز خنک‌شونده برمبو، سیستم ESP، فرمان تلسکوپی و ...

در پایان از مالک خودرو و مدیریت محترم هنرکده کیانفر و آقای حسینی جهت در اختیار قرار دادن این خودرو تشکر می‌کنیم.

منبع: دنیای خودرو

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم بهمن 1388ساعت 19:33  توسط RN-Tuning  | 

شکار اولین کاین HAMAN در تهران

دنياي‌خودرو: کاین اولین مدل پورشه است که به صورت رسمی وارد کشور می‌شود. با گذشت چند ماه از واردات این خودرو، این بار نوبت به تردد مدل تیون شده با ظاهری عضلانی و اسپرت در خیابان‌های پایتخت رسیده است  .

کاین مورد نظر از کیت بدنه  HAMANN بهره‌مند است. جلو پنجره بزرگ با ورودی هوای چند تکه به همراه دو مه‌شکن در طرفین سپر و مه‌شکن LED از مشخصات اصلی این خودرو محسوب می‌شود. در قسمت کناری نیز گلگیرهای برآمده به همراه رینگ‌های معروف هامان و رکاب‌های اسپرت به چشم می‌خورد. در پشت خودرو چراغ‌های LED با ظاهری جدید، سپر و اسپویلر جدید به همراه سراگزوزهای استیل دوتایی در طرفین سپر زیبایی خاصی را به خودرو بخشیده است. ضمن آنکه عبارتHAMANN علاوه بر روی در صندوق بار برروی شیشه دودی عقب نیز قرار دارد. اما داخل کابین این پورشه کمیاب با نمونه‌های استاندارد چه تفاوتی دارد؟ پوشش صندلی‌ها از چرم و جیر تهیه شده است. قسمت‌های کناری با پوشش چرم قهوه‌ای و دیگر قسمت‌ها از جیر و به رنگ مشکی تهیه شده است که بر روی زیر سری‌ها لوگوی این تیونر حک شده است. بخشی از تودری‌ها و فرمان نیز از جیر مشکی پوشانده شده است، همچنین تمام سقف و ستون‌ها با جیر پوشیده شده است. سقف این خودرو با دیگر کاین‌های موجود متفاوت بود، سقف خودرو به صورت سه تکه است که علاوه بر روشنایی بیشتر کابین باعث زیباتر جلوه دادن خودرو شده است. لازم بذکر است پیشرانه خودرو از نوع 6 سیلندرVشکل به حجم 3.6 لیتر و قدرت 290 اسب‌بخار است.

در پایان ضمن تشکر از مدیریت محترمLUXURY CARS دبی از هنرکده کیانفر جهت اجازه تهیه گزارش تشکر می‌کنیم.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم دی 1388ساعت 14:45  توسط RN-Tuning  | 

سوپر اسپرت جدید تویوتا در نمایشگاه توکیو رو نمایی شد

دنیای خودرو: اگر در نمایشگاه سما ی ژاپن به سالن خودروی توکیو بروید ، در سمت راست این سالون کمپانی تویوتا جدید ترین سوپر اسپرت خود را رونمایی کرده است. این سوپر اسپرت مفهومی  FT-86  نام دارد . این کمپانی اطلاعات بیشتری در باره این خودرو ارائه نکرد و ارائه اطلاعات آن را به چند نمایشگاه بعد در سال ۲۰۱۰ موکول کرده است.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم دی 1388ساعت 10:35  توسط RN-Tuning  | 

آخرین اخبار از دیترویت

دنیای خودرو: پس از گذشت چند روز از نمایشگاه بلاخره اخبار داغی از این نمایشگاه به گوش رسید . این بار نوبت به بی ام و ، شورلت، بنز و مینی رسیده است.

عکس هایی از BMW Z4 sDrive35is۲۰۱۱:

عکس های بیشتر از 2011 BMW Z4 sDrive35is:

2010 Detroit: 2011 BMW Z4 sDrive35is 2010 Detroit: 2011 BMW Z4 sDrive35is 2010 Detroit: 2011 BMW Z4 sDrive35is 2010 Detroit: 2011 BMW Z4 sDrive35is

عکس هایی از۲۰۱۱ Chevrolet Aveo RS Concept:

عکس های بیشتر از 2011 Chevrolet Aveo RS Concept:

2010 Detroit: 2011 Chevrolet Aveo RS Concept 2010 Detroit: 2011 Chevrolet Aveo RS Concept 2010 Detroit: 2011 Chevrolet Aveo RS Concept 2010 Detroit: 2011 Chevrolet Aveo RS Concept

اين هم عكس هاي جالب ترين مراسم اين نمايشكاه:

ادامه عکس ها:

2010 Detroit: Next-Generation Mercedes-Benz CLS Teased 2010 Detroit: Next-Generation Mercedes-Benz CLS Teased 2010 Detroit: Next-Generation Mercedes-Benz CLS Teased 2010 Detroit: Next-Generation Mercedes-Benz CLS Teased

عکس های Mini Beachcomber Concept:

ادامه عکس هایMini Beachcomber Concept:

2010 Detroit: Mini Beachcomber Concept 2010 Detroit: Mini Beachcomber Concept 2010 Detroit: Mini Beachcomber Concept 2010 Detroit: Mini Beachcomber Concept

عکس هایFord Mustang GT۲۰۱۱:

ادامه عکس های2011 Ford Mustang GT:

2010 Detroit: 2011 Ford Mustang GT 2010 Detroit: 2011 Ford Mustang GT 2010 Detroit: 2011 Ford Mustang GT 2010 Detroit: 2011 Ford Mustang GT

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم دی 1388ساعت 10:32  توسط RN-Tuning  | 

غوغا در دیترویت روز سوم

دنیای خودرو: امروز روز سوم از نخستین نمایشگاه خودرویی سال بود . با اینکه رو نمایی ها و تشریفات نمایشگاهی در اکثر غرفه ها ادامه دارد ولی تا به امروز تقریبا هیچ یک از غول های خودرو سازی به جز فراری نقشه های جدید خود را رو نکرده اند و ظاهرا هنوز نوبت بی ام و و بنز نرسیده است. اما امروز یکی از غرفه ها تقریبا پر از جمعیت بود آن هم غرفه بنتلی بود. البته بازدید کنندگان نگاهی هم به غرفه ی تسلا انداخته اند.

عکس های از Bentley Series 51 Continental GTC:

عکس های بیشتر از Bentley Series 51 Continental GTC:

2010 Detroit: Bentley Series 51 Continental GTC 2010 Detroit: Bentley Series 51 Continental GTC 2010 Detroit: Bentley Series 51 Continental GTC 2010 Detroit: Bentley Series 51 Continental GTC

عکس هایی از  ۲۰۱۰ Bentley Mulsanne:

عکس های بیشتر از 2010 Bentley Mulsanne:

2010 Detroit: 2010 Bentley Mulsanne 2010 Detroit: 2010 Bentley Mulsanne 2010 Detroit: 2010 Bentley Mulsanne 2010 Detroit: 2010 Bentley Mulsanne

عکس هایی از Tesla Model S Sedan:

عکس های بیشتر از Tesla Model S Sedan:

2010 Detroit: Tesla Model S Sedan 2010 Detroit: Tesla Model S Sedan 2010 Detroit: Tesla Model S Sedan 2010 Detroit: Tesla Model S Sedan

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم دی 1388ساعت 12:19  توسط RN-Tuning  | 

غوغا در دیترویت 2

دنیای خودرو: امروز روز دوم نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۱۰ است . بر خلاف روز اول روز دوم نمایشگاه کمی داغ تر و جنجالی تر بود . از جمله شلوغ ترین غرفه ها غرفه فراری و هیوندای بود که در ادامه عکس هایی از این غرفه ها و چند غرفه دیگر را می بینیم.

عکس هایی از Ferrari 599XX:

عکس های بیشتر از Ferrari 599XX

2010 Detroit: Ferrari 599XX 2010 Detroit: Ferrari 599XX 2010 Detroit: Ferrari 599XX 2010 Detroit: Ferrari 599XX

عکس های  Hyundai BLUE-WILL Concept:

عکس های بیشتر ازHyundai BLUE-WILL Concept:

2010 Detroit: Hyundai BLUE-WILL Concept 2010 Detroit: Hyundai BLUE-WILL Concept 2010 Detroit: Hyundai BLUE-WILL Concept 2010 Detroit: Hyundai BLUE-WILL Concept

عکس هایی از Cadillac CTS-V Coupe:

عکس های بیشتر از Cadillac CTS-V Coupe:

2010 Detroit: 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2010 Detroit: 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2010 Detroit: 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2010 Detroit: 2011 Cadillac CTS-V Coupe

عکس هایی از Toyota FT-CH Concept:

عکس های بیشتر از Toyota FT-CH Concept:

2010 Detroit: Toyota FT-CH Concept 2010 Detroit: Toyota FT-CH Concept 2010 Detroit: Toyota FT-CH Concept 2010 Detroit: Toyota FT-CH Concept

عکس هایی از Fiat 500 BEV:

عکس های بیشتر از Fiat 500 BEV:

2010 Detroit: Fiat 500 BEV 2010 Detroit: Fiat 500 BEV 2010 Detroit: Fiat 500 BEV 2010 Detroit: Fiat 500 BEV

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم دی 1388ساعت 13:25  توسط RN-Tuning  | 

تازه وارد ها

 

دنياي‌خودرو: از تازه واردهای گذرموقت چه خبر؟در این شماره قصد داریم دو خودروی تازه وارد به کشور را که به صورت گذر موقت وارد شده اند برایتان معرفی کنیم. اول از همه به سراغ خودرویی می رویم که آن را خیلی دوست دارم و بعد از مرسدس بنز علاقه فراوانی دارم تا در پارکینگ منزلم قرار بگیرد.تازه وارد اول لامبورگینی گالاردو اسپایدر یا به قول خودی کروکی است.خودرویی که تنها دوروز بیشتر در پایتخت نماند و به شهر اصفهان رفت.گالاردو دارای یک پیشرانه 10 سیلندرVشکل به حجم5 لیتر و قدرت510 اسب بخار است.این تازه وارد با رنگ سفارشی زرد صدفی بدنه و سقف مشکی رنگ زیبایی خاصی دارد.مدل این خودرو برای سال2008 می باشدو داخل کابین با رنگ بندی زرد و مشکی طراحی شده است.بخش از صندلی ها،تودری ها و کنسول مرکزی به رنگ زرد و همرنگ بدنه طراحی شده است.کابین بسیار لوکس و جذاب است.بیشتر از این در مورد گالاردو توضیح نمی دهم.در هفته های آتی گزارش مفصلی از تست یکروزه این گاو ایتالیایی برای شما مخاطبین گرامی به چاپ خواهیم رساند. اما خودروی دوم رنج روور سفید رنگ 2010 است.تنها چند روز از ورود این suv انگلیسی به تهران نمی گذرد.رنج روور مورد نظر دارای پیشرانه 8سیلندرvشکل سوپرشارژ دار به حجم5لیتر و قدرت 510 اسب بخار در دور موتور6500 است.حداکثر سرعت رنج روور 140 مایل در ساعت است.این خودرو قادر است از حالت سکون ظرف مدت زمان 5.9 ثانیه به سرعت 96کیلومتر در ساعت دست یابد

منبع: دنیای خودرو

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم دی 1388ساعت 13:56  توسط RN-Tuning  | 

تست کوروت C6 در یک روز برفی

 

دنياي‌خودرو: تجربه رانندگی برای بار دوم با شورولت کوروتC 6 این اجازه را به شما می‌دهد تا آشنایی بیشتری با این خودروی جوان‌پسند داشته باشید. مدتی قبل به کمک دوستان قدیمی توانستیم ملاقاتی با یک دستگاه شورولت کوروت C 6 به همراه فورد موستانگGT و دوج چارجر داشته باشیم و این بار شورولت کوروت C 6 را متفاوت‌تر از قبل آزمایش کردیم و تمام معیارهای قابل دسترسی در رانندگی را بر روی آن پیدا کردیم.

شورولت کوروت در سال 1953 با نام C 1 وارد بازار شد. نسل دوم با نام C 2 در دهه 60 و از سال 1965 در خیابان‌ها تردد می‌کرد. سال 1973 نسل سوم با مشخصه C 3 در دو مدل کوپه و کروکی عرضه شد. نسل چهارم نیز در سال 1981 با نام C 4 وارد بازار گردید. C 5 نسل پنجم شورولت کوروت بود که از سال 1999 تا سال 2004 بر روی خط تولید قرار داشت. سال 2005 نیز نسل ششم معرفی و در سال 2006 با نام C 6 وارد بازار شد و هم‌اکنون در کنار مدل‌‌های قوی‌تر نظیر Z 06 و ZR 1 بر روی خط تولید قرار دارد. اصلاً تمایلی ندارم بدون مقدمه به سراغ خودرو بروم، البته در این تست این چنین صدق می‌کند، پس کمی از گذشته و حال کوروت C6 بیشتر بدانیم بد نیست.

شورولت کوروت C6 در اواخر سال 2005 وارد بازار شد. این خودرو همانند نسل قبلی خود در دو کوپه و کروکی وارد بازار شد. از سال 2005 تا سال 2007 پیشرانه استفاده شده بر روی C6 با کد LS2 شناخته می‌شد. پیشرانه‌ای 8 سیلندر با آرایش V شکل و حجم 6 لیتر و قدرت خروجی 400 اسب‌بخار در دور موتور 6000 دقیقه و 542 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 4400 دقیقه. همچنین برای مدل 2005 از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نظیر نسل قبلی استفاده شده است، اما سال 2008 شورولت تصمیم گرفت تا پیشرانه‌ای قوی‌تر برای این خودرو استفاده کند. پیشرانه 8 سیلندرV شکل به حجم 6.2 لیتر و قدرت 430 اسب‌بخار در دور موتور 5900 دقیقه و گشتاوری برابر با 575 نیوتن‌متر در دور 4600 از سال 2008 تا به الان بر روی C6 قرار دارد.

این مدل دارای دو نوع جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض از پشت فرمان است. البته لازم به ذکر است که شورولت برای مدل خاصی از C6 یک سیستم اگزوز پیشرفته استفاده کرده است که قدرت خروجی را به 436 اسب‌بخار و 589 نیوتن‌متر گشتاور رسانده است.

شورولت کوروت C6 دارای تجهیزات و امکانات گوناگونی است، به عنوان مثال شما می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر، رینگ‌‌های 19 اینچ سفارشی مدل Z06 و صندلی‌‌های اسپرت Z06 با سیستم گرمکن را بر روی خودرو قرار دهید. همان‌طور که می‌دانید کوروت Z06 مدل پیشرفته‌تر و قوی‌تر نسبت به C6 است. Z06 دارای یک پیشرانه 8 سیلندرVشکل به حجم7 لیتر و قدرت 505 اسب‌بخار با کدLS7 است. این خودرو قادر است در مدت زمان 3.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یابد. از حاشیه خارج می‌شویم و به سراغ خودروی خودمان می‌رویم.

هوای سرد و ابری فصل پاییز برای تست کمی نامناسب بود اما برای ایجاد گرمای بیشتر دو خودرو را همزمان تست کردیم تا سرما را کمتر متوجه شویم. لکسوس RX350-2009 به همراه شورولت کوروت دو خودرویی بودند که با هماهنگی دوستان یک جا جمع کردیم و آزمایش فنی را بر روی آنها انجام دادیم. پس در این شماره ابتدا به بررسی فنی کوروت می‌پردازیم.

طراحی شورولت کوروت در عین سادگی دارای خطوطی است که چهره‌ای اسپرت و عضلانی به این خودرو بخشیده است. این طراحی باعث شده تا این غول‌آمریکایی به راحتی در میان دیگر خودروها قابل شناسایی باشد و نگاه عابرین را به خود جلب کند. در قسمت جلو کاپوت کشیده به همراه چراغ‌‌های بیضوی شکل و سپر کشیده در کنار مه‌شکن‌‌های داخل سپر کاملاً بیانگر یک خودرو اسپرت است. در قسمت کناری رینگ‌‌های پنج پره در اندازه 19 اینچ به همراه لاستیک‌‌های Goodyear در کنار هواکش‌‌های پشت گلگیر جلو جهت خنک‌کردن چرخ‌‌ها و سیستم ترمز به چشم می‌خورد.

در کوروت لمسی است، یعنی باید برای چند لحظه انگشت خود را در پشت دستگیره قرار دهید، سنسور با تشخیص گرمای دست، در را باز می‌کند. کابین بیشتر از آنکه حس لوکس بودن را تداعی کند، القاکننده حس اسپرت است و شما را وسوسه می‌کند تا هر چه زودتر پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهید. قبل از آنکه پیشرانه 8 سیلندر را روشن کنم، به کمک دوستم آشنایی جزئی با دکمه‌‌ها و کنترل‌‌های روی کنسول مرکزی پیدا می‌کنم.

در بالاترین قسمت دریچه‌‌های سیستم تهویه قرار دارد و در پایین آن LCD لمسی قرار داشت که شما می‌توانید به کمک دکمه‌‌های کناری آن، سیستم راهیاب ماهواره‌ای (GPS)، بلوتوث، سیستم صوتی را کنترل کنید.

در بخش پایینی نیز سیستم ایرکاندیشن با تهویه جداگانه برای سرنشینان و گرم‌کن صندلی‌‌ها قرار داشت. در انتهای کنسول مرکزی که با فیبرکربن مزین شده بود برای قرار دادن دو عدد لیوان و یا تلفن همراه قسمت مناسبی اختصاص داده شده بود. در پشت آن دکمه فعال‌کننده سیستمTCS (کنترل نیروی رانش) و انتخاب سیستم تعلیق (اسپرت و معمولی) قرار دارد. بر روی فرمان نیر شما می‌توانید فقط صدای سیستم صوتی، آهنگ در حال پخش و CD در حال پخش را تنظیم کنید. در سمت راست و چپ پشت فرمان و بر روی داشبورد می‌توانید به کمک دکمه‌‌های موجود میزان مصرف سوخت در مسافت‌‌های مشخص شده، روشنایی چراغ‌‌های پشت آمپر، میزان مسافت طی شده و ... را محاسبه کنید.

آزمایش رانندگی

بیشتر از این علاقه چندانی به آشنایی با تجهیزات خودرو نداشتم، به سرعت صندلی برقی و آینه‌‌های جانبی را تنظیم کردم. ارتفاع خودرو بسیار کوتاه است و فاصله نزدیکی با زمین دارد. ارتفاع خودرو 1247 میلی‌متر است که17 سانتی‌متر از آئودیR8 بیشتر است. دکمه استارت را فشار می‌دهیم و پیشرانه با صدایی غرنده روشن می‌شود. چند نیش گاز در حال سکون، صدای سیستم اگزوز و پیشرانه را به خوبی در هم ادغام می‌کند.

خودروی مورد آزمایش دارای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به همراه پدال‌‌های پشت فرمان است. دنده را از حالت N به D تغییر می‌دهم، ترمز دستی سمت سرنشین کناری جای دارد و برای دسترسی به آن کمی باید دستتان را دراز کنید. خلاص‌کردن ترمز دستی همزمان با فشار دادن پدال گاز شروعی پر شتاب را نوید می‌دهد. در همان آغاز کار پدال گاز را فشار می‌دهیم، با وجود فعال بودن سیستمTCS پشت خودرو به راحتی از کنترل خارج می‌شود که تجربه رانندگی با چنین خودروهایی کنترل کوروت را برای من آسان کرد اما سرنشین کناری به خاطر این‌گونه رانندگی کردن گله می‌کرد. حتی در شتاب‌گیری‌‌های اولیه خودرو با چرخش‌‌های جزئی در قسمت عقب نگاه عابرین را به سوی خود جلب می‌کرد.

قبل از حرکت سقف خودرو را باز کرده و درون صندوق عقب قرار می‌دهیم. با عبور سرعت خودرو از مرز 80 کیلومتر در ساعت جریان باد داخل کابین باعث می‌شود تا برای صحبت کردن با سرنشین کناری تن صدا را بالاتر ببریم. در حالت‌‌های مختلف چه در سراشیبی و چه در سربالایی پیشرانه کاملاً آماده و چابک بود.

پیشرانه 8 سیلندر کوروت با قدرت 430 اسب‌بخار از آزمایش خود سربلند بیرون آمد. برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون در حالت استاندارد و با سقف بسته شما نیاز به مدت زمان 4.3 ثانیه دارید، در آزمایش تیم تست دنیای‌خودرو این عدد به6.1 ثانیه افزایش یافت، زیرا علاوه بر وجود سرنشین کناری سقف خودرو نیز باز بود.

خلوت بودن خیابان موردنظر باعث می‌شد تا برای افزایش سرعت وسوسه شوید، به همین خاطر در حین حرکت با سرعت 100 کیلومتر درساعت پای خود را از روی پدال گاز برای لحظاتی برداشته و محکم‌تر آن را فشار می‌دهم. جعبه دنده به خوبی معکوس می‌کند و پیشرانه با غرشی مثال‌زدنی و خروج صدایی طنین‌انداز از سیستم اگزوز برای چند لحظه شما را در صندلی‌‌ها فرو می‌برد.

صاف بودن خیابان نیز کمک شایانی می‌کند تا بتوانیم به سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم. سرعتی که برای چنین خودرویی به راحتی قابل دست یافتن است، علاقه فراوانی به افزایش سرعت داشتم اما یادم افتاد که در صورت بروز حادثه به هیچ عنوان حساب بانکی‌ام خسارت را نمی‌تواند جبران کند! پس به آرامی پدال ترمز را لمس کردم. ترمزها نسبت به نمونه قبلی که آزمایش کرده بودم کمی ضعیف‌تر بود. حتی برای چند مرتبه با افزایش ناگهانی سرعت در سراشیبی و سربالایی و فشار محکم بر روی پدال ترمز این مشکل نمایان‌تر شد. اما ضعف کوچک ترمزها نتوانست ما را از ادامه آزمایش باز دارد.

این بار به سراغ پیچ‌‌های نسبتا تند و میدان‌‌های بزرگ می‌رویم. سیستمTCS را خاموش و حرکت را آغاز می‌کنیم. با سرعت 60 کیلومتر وارد پیچ می‌شویم، خودرو در کنترل شماست اما فشار مجدد بر روی پدال گاز و افزایش سرعت خودرو همه چیز را عوض می‌کند. فرمان به سرعت از دستتان خارج می‌شود و پشت خودرو چندین مرتبه به این سو و آن سو می‌چرخد. این کار را برای هر راننده‌ای توصیه نمی‌کنم زیرا در صورت آشنا نبودن با خودرو احتمال بروز تصادف زیاد می‌شود. علاقه فراوانی داشتم علاوه بر خاموش کردن سیستم TCS سیستم ESP را غیرفعال کنم تا عکس‌العمل خودرو را در عبور از پیچ‌‌های تند بسنجم اما به هیچ عنوان این اجازه را به خود نمی‌دهم، زیرا می تواند خطرات فراوانی برای راننده و سرنشین در پی داشته باشد.

TCS را فعال کرده و به رانندگی ادامه می‌دهیم. این بار تعویض‌دنده‌‌ها را از پدال‌‌های پشت فرمان انجام می‌دهیم. پدال‌‌ها همانند آئودی R8کوچک هستند که شاید جذابیتی از تعویض دنده را به شما القا نکند، اما باز هم تعویض‌دنده از روی پدال پشت فرمان لذت خاص خود را دارد. برای تعویض‌دنده در این خودرو یک دست هم کافی است.

برای افزایش دنده کافی است یکی از پدال‌‌ها را به سمت جلو فشار دهید و برای معکوس کردن نیز همان پدال را به سمت خودتان فشار دهید. این خودرو دارای سیستم HUD است. این سیستم که نام کامل آنHEAD UP DISPLAY است اطلاعات ضروری خودرو را بر روی شیشه جلو نشان می دهد تا راننده به راحتی در جریان تمامی اتفاقات اطراف خود باشد و تسلط بیشتری بر روی خودرو داشته باشد. برای سنجش عملکرد پیشرانه در یک سراشیبی تند با سرعت 70 کیلومتر پدال گاز را محکم فشار می‌دهیم.

سراشیبی باعث شد تا پیشرانه با کمی مکث اما دور از انتظار شتاب بگیرید و با معکوس‌کردن دنده و افزایش دور موتور سرعت خودرو را افزایش یابد. خودرو را در حالت Sport قرار می‌دهیم. در این حالت دنده‌‌ها در دورهای بالای 6000 هزار تعویض می‌شوند تا از عملکرد و راندمان بهتری برخوردار باشد. رانندگی خود را به پایان می‌رسانیم و خودرو را صحیح و سالم تحویل مالک می‌دهیم.

منبع:دنیای خودرو

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم دی 1388ساعت 13:27  توسط RN-Tuning  | 

پژو جدید کمی زیباتر

 

 

دنیای خودرو: کمپانی فرانسوی پژو در آخرین رو نمایی خود یک کانسپت ویژه رو کرده این کانسپت که می توان گفت تقریبا شباهتی به دیگر خودرو ها ندارد، SR1  نام گرفته. این خودرو همانند دیگز کانسپت های این دوره و زمانه به تکنولوژی هیبرید مجهز شده و از یک موتور 6/1 لیتری 218 اسب بخاری استفاده می کند که در صورت افزودن 95 اسب بخار به ازای موتور الکتریکی این خودرو می توان آن را خودرویی با 313 اسب بخار قدرت شناخت. این خودرو قرار است در نمایشگاه خودروی ژنو  رونمایی رسمی شود.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم دی 1388ساعت 16:45  توسط RN-Tuning  | 

کامارو جدیدتر شد

دنیای خودرو: با آغاز سال نوی میلادی اکثر کمپانی های خودرو سازی شروع به عرضه محصولات جدی خودر کرده اند . در این میان شرکت شورلت با پرفروش ترین و معروف ترین محصول خود دوباره وارد میدان شده. این بار این شرکت نومنه تقویت شده کامارو را با نام SMS 620X  عرضه خواهد کرد. در سینه این هیولا قلب تپنده 2/6 لیتری V8 کامارو SS ة غرش خواهد  نمود که قدرتی معائل 575 اسب بخار و گشتاور 600 پوند بر فوتی ایجاد خواهد کرد.این خودر قادر است شتاب 0 تا 100 را در عرض 3/4 ثانیه پرکند . البته شرکت شورلت قول نصب یک موتور 2/6 لیتری V8 با قدرت 715 اسب بخار و گشتاور 700 پوند بر فوت را نیز بر روی این هیولا داده است.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم دی 1388ساعت 16:3  توسط RN-Tuning  | 

دو قهرمان اتومبیلرانی در یک حادثه رانندگی کشته شدند

 

دنياي‌خودرو : سعيد اعرابيان و احمد شرقي كه هر دو آنها از نام‌آوران عرصه ريس و رالي كشور بودند ساعت 2 بامداد چهارشنبه 16 دي‌ماه در حادثه رانندگي، جان به جان آفرين تسليم كردند.

اين اتفاق در همت غرب به شرق ورودی شیخ فضل الله تهران هنگامي رخ داد كه اين دو تن با خودروي پژو 206 تيپ پنج با گاردريل اتوبان برخورد مي‌كنند.

گفته مي‌شود رانندگي خودرو را احمد شرقي بر عهده داشته و خودرو نيز متعلق به او بوده است. تا آخرين لحظات انتشار اين خبر در  هيچ كس از دلايل وقوع حادثه به طور قطعي خبري نداشت اما گفته مي‌شود سعيد اعرابيان بعد از برخورد 206 با گاردريل از شيشه خودرو به بيرون پرتاب مي‌شود و احمد شرقي نيز به شدت درون گاردريل فرو مي‌رود.

احمد شرقي از قهرمانان قديمي عرصه رالي بود كه بعد از مدتي وقفه در كار از دو سال پيش دوباره با تيم پروتون به ميدان مسابقات بازگشت .

گفتنی است سعيد اعرابيان متولد سال 1346 بود و از ابتداي راه‌‌اندازي پيست آزادي تهران در آن اتومبيلراني مي‌كرده است.

سعید اعرابیان در مسابقات ریس کلاس آزاد مقام های اولی و سومی را در در پرونده خود داشت او در مسابقات سرعت کلاس پروتون نیز مقام اول را به دست آورده بود.

وی در مسابقات رالی کاخ خورشید سال87، کلاس 1600 سی سی مقام اول، رالی همدان در سال 86 مقام اول، رالی سمنان سال 86 مقام دوم و رالی تهران درسال86 مقام سوم را به دست آورده بود و در سال 86 نیز به عنوان نایب قهرمان مسابقات رالی کشور معرفی شد.

سعید اعرابیان سابقه حضور در مسابقات جهانی wrc در ترکیه را نیز در کارنامه خود دارد.

 

منبع: دنیای خودرو

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم دی 1388ساعت 12:21  توسط RN-Tuning  | 

لایی کشیدن در زندگی یک قهرمان

 

دنياي‌خودرو: یکی از روزهای میانی هفته که از محل کار به منزل می‌روید، وقتی اتوبان‌‌ها چندان خلوت نیستند، و شما شاید در همت، حکیم، مدرس، چمران، کمربندی آزادگان یا هر اتوبان دیگری باشید، در یکنواختی ترافیک روان در آینه نگاهی به پشت‌سرتان می‌اندازید که متوجه می‌شوید یک پرادو دودر سفید با سرعت زیاد چنان فاصله‌‌های کم میان ماشین‌‌ها را لایی می‌کشد که گویی هر لحظه به یکی از آن‌‌ها برخورد می‌کند، اما نترسید، صرف‌نظر از غيرقانوني بودن اين كار،  او هیچ وقت تصادف نمی‌کند!

پرادو سفید به ماشین شما نزدیک می‌شود، تا می‌آیید به خودتان بجنبید و کنار بروید تا راه باز شود، او مثل موشک از کنارتان رد شده و شما با گیجی فقط کنجکاو شده‌اید بدانید راننده چه قیافه‌ای دارد با این دست فرمانش!

خود را به سختی به او می‌رسانید و نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید یک خانم در حال حرف زدن با تلفن همراه و با یک دست، با این مهارت رانندگی می‌کند، در حالی که یک نفر در صندلی کنارش و دو خانم هم روی صندلی پشت سر او نشسته‌اند. تعجب نکنید و فکر نکنید او صرفاً یکی از این دختر پول‌دارهاست که پدرش یک ماشین زیر پایش انداخته او هم رفقا را سوار کرده و می‌خواهد با این کارها توجه دیگران را جلب کند.  او لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی است با مقام‌‌های داخلی و خارجی و رانندگی عادی‌اش از زمانی که احتمالاً یک فرد معمولی تلاش می‌کند همه مهارتش را برای راندن ماشینش به کار بندد بسیار حرفه‌ای‌تر است. اما اينكه چرا زندگي او را براي اين گزارش انتخاب كرديم علت دارد. در مطبوعات حرفه اي جهان روشي از گزارش نويسي وجود دارد كه در آن به زاويه‌هاي ديگري از زندگي يك شخصيت مشهور پرداخته مي شود تا مخاطبان پي ببرند كه اين فرد چگونه به اين موفقيت ها دست يافته است. البته اين روش گزارش‌نويسي براي افرادي كه حاشيه‌هاي زيادي دارند جالب‌تر است. ما در اين گزارش سعي كرده‌ايم تا جايي كه حريم خصوصي اجازه مي‌دهد به زاويه‌هاي ديگري از زندگي اين قهرمان اتومبيلراني بپردازيم. البته او اجازه انتشار برخي از عكس ها را نداد و آنچه مي‌بينيد با مجوز خود وي منتشر شده است.

شهرت و شایعه

آدم‌‌ها وقتی مشهور می‌شوند درگیر حاشیه‌‌های زیادی هم می‌شوند. به خصوص اگر این شهرت برای زن قهرمان اتومبیلرانی باشد، آن هم در کشوری که رانندگی معمولی خیابان هم تا چند سال پیش در انحصار آقایان بود.

لاله صدیق هم خواه ناخواه درگیر چنین حواشی است. از اولین بار، زمانی که می‌خواست مطمئن شود مسابقه  با رانندگان مرد اشكال شرعي ندارد تا سال 86 بعد از یکی از مسابقاتی که او از طرف سایپا در کلاس 1600GT   شرکت کرد و اخباری مبنی بر تقلب او در مسابقه و محرومیت یکساله‌اش از شرکت در مسابقات از طرف فدراسیون نقل محافل طرفداران رشته اتومبیلرانی شد.

بعضی‌‌ها می‌گفتند همسرش یک ب‌ام‌و ریسینگ به او هدیه داده، اما در دور اول یکی از مسابقات نتوانسته ماشین را کنترل کند و دور اول از مسیر خارج شده. گاهی اوقات به گوش می‌رسید که او اصلاً صلاحیت راندن ماشین بیشتر از کلاس 1400GT   را ندارد و برای آوردن مقام پول زیادی خرج می کند و ...

شاید همین شهرت جالب و پر حاشیه و آوازه مهارت‌‌ها و فعالیت‌‌های شغلی و اجتماعی دیگر او دلیلی شد تا سراغ او برویم تا برای اولین بار در کنار زندگی معمولی یک قهرمان اتومبیلرانی چند روزی را برای گرفتن گزارش در نظر بگیریم.

کارهای مردانه همراه با علایق زنانه

بعد از دو هفته پیگیری و تماس‌‌های مکرر، اولین قرار ما با او بعداز‌ظهر روز یکشنبه هفته اول آذرماه بود، در یک ساختمان چهار طبقه با آجرهای سه سانتی در سهروردی شمالی، ساختمانی که شرکت پدر او  است.

دم درب ورودی نگهبان جلوی ما را می‌گیرد و سوال می‌کند آیا قرار است «لاله خانم» را ببینیم؟ و بعد تماس می‌گیرد و با پرسیدن همین سوال از «خانم مهندس» مطمئن می‌شود که قرار از قبل هماهنگ شده.

بالا می‌رویم و از درب آپارتمان طبقه سوم که نگهبان به آنجا راهنماییمان کرد داخل می‌شویم. خانم منشی به اطاقی که به وسیله پارتیشن از بقیه فضا جدا شده اشاره می‌کند. پشت میز کنفرانس کوچک وسط اطاق، لاله صدیق با خواهرش مشغول صحبت است. در کتابخانه کنار اطاق یک کتاب سه جلدی به چشم می‌خورد به نام «دایره‌المعارف اتومبیل» که به گفته او عمر چاپ کتاب از او بیشتر است.

با یک بیوگرافی شروع کردیم: لاله متولد سال 1355 فرزند اول خانواده صدیق است که به همراه یک خواهر و دو برادر بعد از او یک خانواده شش نفره دارند. او لیسانس مدیریت صنعتی و فوق لیسانس مهندسی صنایع دارد، در حال حاضر هم دانشجوی دکتری رشته تولید در یکی از دانشگاه‌‌های لندن است. تا مدتی قبل استاد دانشگاه بود و در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در رشته مدیریت صنعتی تدریس می‌کرد.

در شرکت پدرش دارای یک پست کلیدی است و غیر از او خواهر و دو برادر هم در شرکت پدر مشغول به کارند. غیر از این‌‌ها لاله صدیق علاقه زیادی هم به کارهای هنری دارد و تا جایی که وقتش به او اجازه داده در بعضی از زمینه‌‌های هنری تجربیات و مهارت‌‌هایی کسب کرده، مثلاً تجربه نقاشی کردن، تابلوی رنگ روغن دارد و گاهی هم به نواختن پیانو می‌پردازد و حالا نواختن همین ساز را خواهرزاده کوچک او «گلی» که حدوداً 9 ساله است و وابستگی عاطفی میان آن‌‌ها وجود دارد هم ادامه می‌دهد.

لاله متولد ماه بهمن است، اما فصل بهار و تابستان را دوست دارد و می‌گوید بیشتر فعالیت‌‌های متفرقه‌اش را در این دو فصل انجام می‌دهد. فعالیت‌‌های خیریه هم جای به خصوصی در برنامه زندگی او دارد، هر دو سه هفته یکبار به آسايشگاه کهریزک سر می‌زند و عقیده دارد انجام دادن کار خیر جزء لاینفک زندگی است، به این دلیل که هر کار خیری که کسی انجام می‌دهد به شکلی به خودش بر‌می‌گردد، و همین مساله مهم باعث شده بارها او از حوادث رانندگی بسیار خطرناک و مرگبار جان سالم به در ببرد و در بدترین وضعیت تنها بخش‌‌هایی از بدنش آسیب‌‌های قابل بهبود ببیند. اینکه او یک قهرمان اتومبیلرانی و یک مهندس است و پست‌‌های مردانه دارد باعث نشده تفریحات یک خانم برایش فاقد جذابیت باشد.

همچنان که به خرید کردن، به خصوص خرید لباس و لوازم آرایش علاقه دارد، اما مهمترين خریدهایش را هر چند وقت یکبار که سفر خارجی دارد انجام می‌دهد. اما در ایران هم گهگاهی به مرکز خرید تندیس و گلستان و میلاد نور سر می‌زند و از خرید  لذت زیادی می‌برد، به دکوری که در آن شمع‌‌های معطر و تزیینی زیاد باشد علاقه دارد. کار دیگری که زمان زیادی برای یاد گرفتن آن گذاشته کارهای مکانیکی اتومبیل است.

او می‌گوید: هنگام بستن موتور یکی از ماشین‌‌های مسابقه‌ای که به تازگی لوازمش را از انگلیس آورده به تمامی حضور داشته و کارهایی که یک مکانیک به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد را به خوبی می‌شناسد، هر چند فقط کارهایی مانند عوض کردن روغن و تعویض لنت و از این قبیل را خودش می‌تواند انجام دهد.

توضیحی درباره محرومیت یکساله

بعد از صحبت درباره علایق لاله صدیق، به شایعات مختلفی می‌رسیم که درباره او وجود دارد. یکسال محرومیت او به دلیل تقلب در پنجمین مسابقه سرعت قهرمانی کشور از موضوعاتی بود که از نظر صدیق دلیل اصلی آن وجود یک نوع غرض‌ورزی بود نسبت به اینکه او یک زن است که در زمینه اتومبیلرانی خوش درخشیده.

او در این باره برای ما توضیح داد که در آن مسابقه قرار بود با ماشین 1600 سی‌سی که سایپا در اختیارش گذاشته بود شرکت کند، برای این مسابقه او تمرینات را با ماشین خودش که 2400 سی‌سی است انجام  می‌داد که قوی‌تر باشد تا با ماشین ضعیف‌تر به راحتی در مسابقه شرکت کند.

روز تایم گیری که با ماشین 1600 رفته بود به ماشین فشار آمد و موقع برگشتن مکانیک او متوجه روغن‌ریزی ماشین شد و متوجه شد موتور ماشین مشکل پیدا کرد که قرار بود شب برطرف شود تا ماشین برای مسابقه روز بعد آماده شود، اما شب با لاله تماس می‌گیرد و می‌گوید برطرف شدن مشکل موتور به چند قطعه جدید احتیاج دارد و این وقت شب امکان تعمیر آن نیست.

او در توضیح بیشتر گفت: «با سایپا برای شرکت در این مسابقه قرارداد بسته بودم و نمی‌توانستم از شرکت در مسابقه چشم‌پوشی کنم. با مسوول باشگاه ورزشی سایپا تماس گرفتم و موضوع را برایش توضیح دادم و قرار شد از این جهت که صرفاً بحث تبلیغی سایپا مطرح است بیایند و همان لوگوی سایپا را روی ماشین شخصی من طراحی کنند و من با ماشین خودم به مسابقه بروم.

برای مسابقه روز بعد من در کلاس آزاد ایستادم و اصلاً در کلاس 1600 شرکت نکردم. این که موتور من 2400 بود را هم من می‌دانستم، هم مکانیکم و هم خود سایپا. یعنی من اصلاً در کلاس 1600 شرکت نکردم و فیلم این مسابقه هم وجود دارد. اتفاقاً در کلاس آزاد هم موتور ماشینم از رده خارج شد و مقامی نیاوردم.

سه روز بعد از مسابقه فدراسیون شخصی را به تعمیرگاه فرستادند تا پیگیری کنند که چرا من که در کلاس 1600 اسم نوشته‌ام اما در کلاس آزاد شرکت کرده‌ام و نهایتاً گفتند به این دلیل که ثبت نامتان اشتباه بوده محروم می‌شوید. در صورتی که این مساله اصلاً محرومیتی ندارد. اتفاقاً این امکان هم بود که از فدراسیون شکایت کنم، اما قصد داشتم در این ورزش بمانم پس از این کار صرف نظر کردم. نهایتاً خود فدراسیون متوجه اشتباهی که در صدور حکم کرده بود شد و به رغم اینکه محرومیت یکساله بود، بعد از چهار ماه آن را لغو کرد. یعنی اوایل زمستان من را محروم کردند و در اردیبهشت سال بعد محرومیت را برداشتند و من در خرداد ماه آن سال در اولین مسابقه‌ای که برگزار شد شرکت داشتم. اما آقایانی که در مطبوعات بودند این موضوع را به قول معروف برای من پیراهن عثمان کردند و تا توانستند روی آن کار کردند. «وقتی به لاله گفتیم عده ای می‌گویند همسرش یک ب‌ام‌و ریسینگ به او هدیه داده، خندید و گفت: «من اصلاً ازدواج نکرده‌ام، بر فرض اینکه ازدواج هم کرده باشم، کدام شوهر است که به همسرش ماشین مسابقه هدیه بدهد!»

ویروس اتومبیلرانی باعث انصراف از اسب سواری

قرار ملاقات بعدیمان هم از محل کار خانم صدیق شروع شد. روزی که برادر کوچکترش که به تازگی تحصیلاتش در انگلیس به پایان رسیده و به ایران آمده هم همراه او بود. تا تمام شدن کارهای لاله صدیق مدتی منتظر او ماندیم. در این مدت او مشغول طراحی دکوراسیون منزل یکی از دوستانش بود. با توجه به علاقه‌ای که به فعالیت‌‌های متفرقه دارد هر از گاهی برای دوستانی که با سلیقه آن‌‌ها آشناست طراحی دکوراسیون می‌کند. البته این بار این طراحی را با یک نرم‌افزار جدید انجام می‌داد که چندان روی آن مسلط نبود و هر چند یکبار از برادر درباره جزئیات نرم‌افزار سوالاتی می‌پرسید.

نهار را خوردیم و راه افتادیم. مسیر رفتن به باشگاه را صالح رانندگی کرد با رعایت کامل قوانین رانندگی، اما به نظر می‌رسید توجه زیاد او به تابلوهای راهنمایی باعث ایجاد اختلال در سیستم رانندگی رانندگان دیگری می‌شد که به رعایت نظم و قانون چندان عادت نداشتند. علاوه بر اینکه خواهرش هم هرچند تلاش می‌کرد بروز ندهد، اما به نظر کمی نگران می‌آمد.

لاله صدیق از سال 72 به طور جدی ورزش اسب سواری را شروع کرده است. اولین مربی او نورمحمد حبیبی، تنها استاد درساژ ایران و مربی دیگر او شراگیم حبیبی از قهرمانان پرش با اسب بودند. او ورزش اسب سواری را ادامه نداد و به قول خودش به ویروس اتومبیلرانی مبتلا شد. اما برادر او صادق صدیق اسب سواری را ادامه داد، او با يك متر و 95 سانت ارتفاع پرش، رکورددار پرش با اسب ایران و جوان‌ترین عضو تیم ملی اسب‌سواری است.

قبل از رسیدن لاله و صالح، شراگیم اسب آن‌‌ها را آماده کرده بود. هنگام راه رفتن در محیط باشگاه هر کدام از کارگران اصطبل‌‌های مختلف که از سال‌‌ها پیش خانواده صدیق را می شناختند، آن دو را که می‌دیدند احوال اعضای دیگر خانواده را هم می‌پرسیدند. شراگیم معتقد است اسب خانواده صدیق از اصیل‌ترین اسب‌‌هایی است که در حال حاضر در ایران وجود دارد.

چای میل دارید یا نسکافه

یک روز تعطیل در منزل لاله صدیق با او بودیم، یک خانه شمالی ویلایی شیک در دزاشیب تهران. حدود ساعت 11 صبح وقتی خود لاله در را برایمان باز کرد وارد خانه شدیم. از در حیاط که داخل می‌شویم دو ماشین مسابقه در سمت چپ توجهمان را جلب می‌کند و سمت راست هم باغچه‌ای که درخت خرمالوی آن میوه دارد. از مسیر میان گاراژ و باغچه به سمت خانه رفتیم، از کنار استخری که روی آن را با یک سطح مشبک پوشانده‌اند گذشتیم و به پله‌‌های ورودی منزل رسیدیم.

خانه دوبلکس است و ما در اطاق نشیمن می‌نشینیم. از سکوت خانه به نظر می‌رسد جز ما و لاله صدیق هیچ کس دیگر نیست. برای پذیرایی می‌پرسد: «چای میل دارید یا نسکافه؟» وقتی در آشپزخانه مشغول ریختن چای است خودش می‌خندد و می‌گوید که خیلی کم اتفاق می‌افتد سر و کله‌اش در آشپزخانه پیدا شود.

نشسته بودیم و گپ می‌زدیم که مادر از طبقه بالا پایین آمد تا برای کاری بیرون برود، بعد زنگ در به صدا در آمد و شخص دیگری از طبقه بالا در را باز کرد، وقتی به اطاق لاله می‌رفتیم تا کاپ‌‌های قهرمانی‌‌های او در مسابقات اتومبیلرانی و سابق بر آن مسابقات اسب سواریش را ببینیم، با پدر او در اطاق کناری سلام و علیک کوتاهی کردیم، در اطاق مشغول گرفتن عکس بودیم که صادق صدیق که گویا از حضور ما در اطاق اطلاع نداشت وارد اطاق شد و وقتی ما را دید با یک عذرخواهی در را بست و رفت، کمی بعدتر صالح صدیق که از بیرون آمده بود بالا آمد و با او هم احوالپرسی کردیم و ... و این طور شد که ما متوجه شدیم افراد دیگری هم در منزل هستند و احتمالا بزرگ بودن منزل باعث شد متوجه حضور ساکنان دیگر نشویم.

برای دیدن گلف 1600 و مینی ماینر 2800 دوباره به گاراژ کنار حیاط می‌رویم. لاله می‌گوید موتور مینی ماینر که رویش باز است و هنوز کامل بسته نشده را از انگلستان وارد کرده و ماشین هنوز آماده مسابقه نیست.

رانندگی هیجانی و تالیف چند کتاب

مجدداً داخل خانه آمدیم. آقای صدیق پدر پایین آمده بود و همراه صالح در اطاق نشیمن درباره کار با هم صحبت می‌کردند. برای باز کردن سر صحبت به او گفتیم که گویا امروز هم به رغم اینکه تعطیل است تمایل به کار کردن داشته اما اصرار لاله و دیگران باعث شده امروز شرکت را تعطیل کنند.

آقای صدیق با حالتی که گویا از این بابت چندان هم ناراضی نیست خندید و گفت: «بله، به هر حال زور لاله خانم به ما می‌رسد.» اتفاقاً ما قبلاً از خود لاله هم شنیده بودیم که ارتباطش با پدر بسیار صمیمی و نزدیک‌تر است و همیشه آرزو دارد مثل او باشد.

آقای صدیق به رانندگی هیجان انگیز بسیار علاقه دارد و می‌گوید وقتی تنها رانندگی می‌کند دوست دارد دیوانه‌وار تند برود. همچنین او در طول 36 سال رانندگی، حتی یکبار هم تصادف نکرده. تمام اینها دلایل محکم و خوبی است برای تقویت انگیزه لاله از ابتدا تا به حال و علاقه او به رانندگی و دست فرمان خوبش. صدیق پدر حتی مهارت فنی خوبی هم دارد و برای ما می‌گوید که سوار هر ماشینی می‌شود از صدای موتور به راحتی تشخیص می‌دهد نقص فنی خودرو در کدام قسمت است.

ضمن گپ دوستانه‌ای که با آقای صدیق داشتیم متوجه شدیم او مشغول تالیف چند کتاب است که یکی از آن‌‌ها درباره حج و دیگری درباره آیاتی است که در قرآن تنها یکبار به کار رفته‌اند و تکراری نیستند. کتاب دیگری که او با زمینه تاریخی در حال تالیف آن است، درباره مکانی به نام دشت لالکان یا به روایت کتب تاریخی امین التوچال است که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و اجداد خانواده صدیق در آنجا مالک سه قلعه و هفت کاروانسرا و مزارع زیادی بودند.

در انتها وقتی از آقای صدیق پدر خواستیم تا عکسی از او داشته باشیم، او گفت اگر چاپ عکس او برای گزارش ضروری نیست ترجیح می‌دهد این کار را نکنیم. ما هم به خواسته او احترام می‌گذاریم، پس عکسی از این پدر موفق و با انرژی که دخترش قهرمان اتومبیلرانی است نداریم که چاپ کنیم.

کدام عکس‌‌ها مناسب‌تر است

پایان ملاقات‌‌های چند روزه ما با لاله صدیق بعدازظهر روز بعد از تعطیلی، باز هم در محل کارش بود. او با دقت و عجله مشغول مرتب کردن کارها بود تا در سفر چند روزه‌اش به انگلیس همراه صالح، همه چیز در شرکت خوب پیش برود و غیبتش چیزی را خراب نکند.او عکس‌‌هایی که طی این چند روز انداخته بودیم را دید و از بین آن‌‌ها چند تایی را که به نظرش بهتر بود برای چاپ به ما پیشنهاد داد و چند عکس هم از آرشیو خودش به ما داد که نمونه‌ای از هنر عکاسی‌اش در طبیعت داشته باشیم.

شاید اگر این امکانات مناسب از ابتدا در اختیار لاله صدیق قرار نداشت، یا اگر پدرش دست فرمان خوبی نداشت، یا اگر از نظر اقتصادی یا فرهنگی و اجتماعی در مضیقه بود، او هم مانند بعضی از مردان یا زنانی که در خیابان رانندگی می‌کنند و به خاطر دست‌فرمان بدشان همیشه مورد سرزنش‌اند، یا آن‌‌هایی که حتی آرزوی یکبار نشستن پشت فرمان یک ماشین را دارند، یا آن‌‌ها که حتی دست فرمان خوبی دارند اما هیچ‌وقت نمی‌توانند فرصت پیشرفت یا شرکت در یک مسابقه را داشته باشند، نمی‌توانست به مقام قهرمانی دست پیدا کند. هر چند استعداد و توانایی خود او، و دانستن قدر فرصت‌‌هایی که داشته و استفاده از آن‌‌ها به بهترین شکل را در رسیدن به این موفقیت قابل تحسین به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت.

 

منبع:  دنیای خودرو

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم دی 1388ساعت 8:52  توسط RN-Tuning  | 

بلاخره سوپرکار فورد در دیترویت

 

دنیای خودرو: پروژه ای که در سال 1995 آغاز شده بود بالاخره در نمایشگاه امسال دیترویت به نمایش در خواهد آمد.این خودرو که GT 90 نام دارد یک کانسپت است که فورد آن را تاکنون یازده مرحله توسعه داده است.در این خودرو از یک موتور 12 سیلندر شش لیتری استفاده شده است که 720 اسب بخار قدرت و 660 پوند بر فوت گشتاور دارد.این موتور دارای توربوشارژر نیز هست.در دقت طراحی این خودرو همین بس که تنها 21 بار اصلاح آیرودینامیکی روی نسخه ای که تصور می شد نسخه نهایی بود صورت گرفته است، تا آشفتگی هوای اطراف آن به کمترین میزان برسد.بنا بر ادعای شرکت فورد این خودرو می تواند 250 مایل در ساعت سرعت بگیرد.این یعنی چیزی در حدود 402 کیلومتر در ساعت.اولین کانسپت GT90 در نمایشگاه اتومبیل دیترویت رونمایی شد.آن زمان بدنه این خودرو از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده بود.اما بدنه کنونی به طور کامل از فیبر کربن ساخته شده است.اسپویلر متحرک آن که از انتهای هواپیما ایده گرفته شده است در سرعت های متفاوت به طور خودکار تغییر زاویه می دهد تا نیروی جانب پایین متناسب با سرعت را تولید کند.همچنین در مدل کنونی چراغ های جلو قدیمی جای خود را به چراغ های LED داده اند.

منبع:  دنیای خودرو

+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم دی 1388ساعت 19:33  توسط RN-Tuning  | 

مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر